You Know What Really Grinds My Gears EP 4

...................................................................
Its time for another Epi of What really grinds my gears , and yes i know what some of you are thinking , "you are 2 days late," yes i know i am and i am sorry about that , i have been busy with alot of work at the bank and school , so i have not really had time, but anyways .. here it is .. and today one is not really my own have i really enjoyed reading it so i am posting it as a shout out to him ;)
Reklam riktad till barn
Egentligen behöver jag nog inte skriva mer än den rubriken, men jag tänker göra det ändå. Jag hade för mig att reklam som är direkt riktad till barn var olaglig. Jag vet inte om det har ändrat sig, men å andra sidan var det reklam i Kalle Anka-tidningen redan när jag var liten. På något sätt lyckas de få fortsätta med det, hur otillåtet det än är.
Och inte bara faktumet att det görs reklam till barn stör mig. Nej, även hur den är uppbyggd. Det är rena rama hjärntvätten. Produktens namn ska nämnas minst en gång i varje mening, och meningarna hålls så korta som möjligt. Rösten får det att låta som att barnen inte kan överleva utan den totalt meningslösa plastbiten, som för övrigt är jäääättepopulär. Enligt reklamen alltså. Nio av tio gånger är det antagligen inget annat än lögn, med tanke på att de verkar säga det om helt nylanserade produkter till och med.
Se bara på reklamen för de där vattenpistolerna som tydligen ska vara så otroligt häftiga, jag minns dock inte vad de heter. Är det barn som springer runt med dem? Nej, självklart inte, det är lite äldre killar, sådär så att barnen ska tycka "wow, jag vill också vara så stor och häftig som de killarna".
Jag kräks.
by Simon Ståhl
http://fastnat.blogspot.com/2011/09/saker-som-irriterar-mig-del-4.html
.............................................................................................

Kommentera här: